Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

Επόμενο Προηγούμενο 10.431 υπογραφές για ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας

Ξεπέρασε τις 10.000 και μαζί κάθε προσδοκία η συλλογή υπογραφών για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας. Η προσπάθεια ξεκίνησε με πρωτοβουλία μίας ομάδας αεροφοβικών πολιτών και μέχρι σήμερα έφτασε τις 10.431 υπογραφές. Οι υπογραφές μαζεύονται μέσω της ιστοσελίδας www.avaaz.org η οποία είναι μία από τις πιο δημοφιλείς στη φιλοξενία ψηφισμάτων πολιτών, η δε συλλογή τους συνεχίζεται με στόχο να χρησιμοποιηθεί ως μέσο άσκησης πίεσης προς τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας, ώστε να καταστεί εφικτή η ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο χωρών, η οποία διακόπηκε πριν από 18 χρόνια.

Το διαδικτυακό ψήφισμα είναι μεταφρασμένο σε εφτά γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά, γαλλικά, ισπανικά, γερμανικά και ιταλικά) και απευθύνεται στους δημάρχους Λεμεσού και Πειραιά, καθώς και στα λιμεναρχεία των δύο πόλεων, με αίτημα να συνδεθεί η Κύπρος αρχικά με λιμάνια της Ελλάδας και σταδιακά και με άλλα λιμάνια της Μεσογείου.

Σημειώνεται ότι το τελευταίο δρομολόγιο Λεμεσού – Πειραιά πραγματοποιήθηκε το 2000.

Σημαντικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη

Η ομάδα πρωτοβουλίας τονίζει ότι τα αεροπορικά εισιτήρια είναι συχνά απλησίαστα ακόμη και για την Αθήνα και επισημαίνει πως είναι αδιανόητο να μην υπάρχει έστω ένα φέριμποτ που να συνδέει την Κύπρο με την Ελλάδα.

Οι υπέρμαχοι της λειτουργίας τακτικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς τα λιμάνια της Ελλάδας και της Κύπρου – και σε μεταγενέστερο στάδιο από και προς τα υπόλοιπα λιμάνια της Μεσογείου – εκτιμούν ότι μια τέτοια εξέλιξη θα επιφέρει μεσοπρόθεσμα, αλλά και μακροπρόθεσμα σημαντικά οικονομικά οφέλη τόσο για την Κύπρο όσο και για την Ελλάδα.

Αρχικά μια τέτοια εξέλιξη θα επιφέρει άμεσα οικονομικά οφέλη γενικά σε όλα τα νησιά και τις περιοχές που θα μπορούν να συνδέονται ακτοπλοϊκά και ταυτόχρονα θα βοηθά και τους Κύπριους να βρίσκονται πιο κοντά στα ελληνικά νησιά, πηγαίνοντας απευθείας στον προορισμό τους με λιγότερα έξοδα, αφού αυτή τη στιγμή κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μόνο με οργανωμένες κρουαζιέρες.


Μεγάλα εκτιμούν ότι θα είναι τα οφέλη που θα προκύψουν και μακροπρόθεσμα, αφού αφενός θα υπάρξει αύξηση του τουρισμού σε Κύπρο και Ελλάδα και αφετέρου θα προκύψει ανταγωνισμός ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση μείωση των ναύλων.

Επιπλέον, σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση έχει επηρεάζει τους πάντες, η δημιουργία ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς τα ελληνικά λιμάνια και την Λεμεσό θα ανακουφίσει οικονομικά αρκετά άτομα παρέχοντας τους θέσεις εργασίας, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα.

Επιπρόσθετα, με τα έργα που τροχοδρομούνται αυτή τη στιγμή στην πόλη της Λεμεσού, όπως το καζίνο που θα είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη σύνδεσης του νησιού με διάφορα λιμάνια της Μεσογείου, ούτως ώστε οι τουρίστες και οι λοιποί ενδιαφερόμενοι να μεταβαίνουν και μέσω θαλάσσης στον προορισμό τους.

Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή εάν κάποιος επιθυμεί να πραγματοποιήσει απευθείας ταξίδι σε κάποιο ελληνικό νησί μεταφέροντας μαζί και το αυτοκίνητό του, χρειάζεται να πληρώσει πέραν από ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια.

Πού «κολλά» η ακτοπλοϊκή σύνδεση;

Ανέφικτη φαντάζει πάντως για την ώρα η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας αν και οι συζητήσεις για το θέμα δεν έχουν σταματήσει ποτέ.

Επισήμως η κυπριακή κυβέρνηση διατείνεται πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας είναι οικονομικά ασύμφορη πρώτιστα για τους επιβάτες και κατ’ επέκταση για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, οι οποίες δεν έχουν εκφράσει μέχρι στιγμής ενδιαφέρον για επαναλειτουργία τακτικής επιβατικής γραμμής.

Όπως μας έχει εξηγηθεί, η απόσταση από το λιμάνι Λεμεσού μέχρι τον Πειραιά είναι περίπου 600 ναυτικά μίλια, πράγμα που σημαίνει 30 ώρες ταξίδι. Με βάση υπολογισμούς που έχουν γίνει, για να είναι συμφέρουσα η ακτοπλοϊκή σύνδεση θα πρέπει το πλοίο να μεταφέρει σε κάθε δρομολόγιο γύρω στους 400-600 επιβάτες.

Το γεγονός ότι στο παρελθόν όλο και περισσότεροι επιβάτες επέλεγαν να ταξιδεύουν με αεροπλάνα, αφού το κόστος ήταν χαμηλότερο και χρειαζόταν μόλις 90 λεπτά για να φτάσει κανείς στην Αθήνα λειτούργησε αρνητικά για την ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Παράλληλα λόγω της μεγάλης απόστασης, το κόστος για τους πλοιοκτήτες ήταν αρκετά μεγάλο κάτι που μεταφραζόταν σε ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τους επιβάτες.

Με τη ζήτηση να πέφτει όλο και πιο κάτω κατά τους χειμερινούς μήνες η σύνδεση σταμάτησε να είναι κερδοφόρα και έτσι διακόπηκε εντελώς από τους πλοιοκτήτες.

Άλλωστε η πληθώρα επιλογών που υπάρχει στην αεροπορική σύνδεση της Κύπρου διατηρούν τις τιμές σε αρκετά προσιτές τιμές, μη επιτρέποντας στα ακτοπλοϊκά ναύλα να ανταγωνιστούν το χαμηλό κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων.

Μοναδική λύση η επιδότηση από ΕΕ

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας θα μπορούσε να γίνει και πάλι πραγματικότητα σε περίπτωση χρηματοδότησης της από τα ευρωπαϊκά κοινωνικά ταμεία, ωστόσο κανένας κανονισμός δεν καλύπτει επιχορήγηση από τη στιγμή που θα υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για τους επιβάτες.

Η μόνη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που θα μπορούσε να γίνει είναι για τη μίσθωση ενός πλοίου, όμως και πάλι, λόγω του μικρού αριθμού επιβατών που υπολογίζεται ότι θα επιλέγουν να διακινηθούν διά θαλάσσης αφού αυτοί αναμένεται να είναι κυρίως οι αεροφοβικοί, θα απαιτείται κρατική χορηγία αρκετών εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Στο παρελθόν είχαν γίνει συζητήσεις για επαναφορά του δρομολογίου Λεμεσού – Πειραιά, Λεμεσού – Λαυρίου ή ακόμη και Λεμεσού – Κρήτης, χωρίς ωστόσο θετική έκβαση, αφού η οικονομική πτυχή παραμένει καθοριστικός παράγοντας για την απόφαση επανέναρξης ακτοπλοϊκών δρομολογίων.

Το αίτημα πάντως παραμένει στο τραπέζι και δεν αποκλείεται εάν εξευρεθεί χορηγία από την ΕΕ να δούμε ξανά την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας να γίνεται πραγματικότητα.

www.philenews.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου